Якість та тип диска впливають на їздові характеристики автомобіля. Легкосплавні литі диски за рахунок невеликої ваги здатні економити до 0,5 л палива на 100 км, а стійкість до сколів та тріщин сталевих моделей зберігає безпеку автомобіля навіть у поганих дорожніх умовах.
Штамповані диски
Штамповані диски мають великий попит у автовласників, і причина криється в доступній ціні. Штампування коштують у 2-3 рази дешевше за найбюджетніші литі моделі.
Технологія їх виробництва включає три етапи:
Спеціальним пресом створюється обід та металева тарілка, яка вигинається всередину. Така форма посилює характеристики міцності диска. Обидва фрагменти кріпляться один до одного шляхом зварювання. Готовий виріб покривається спеціальною фарбою, що надійно захищає від корозії.
З урахуванням доступності матеріалів і простоти виробництва стає зрозуміло, чому штамповані диски коштують так дешево. Висока пластичність штампованих дисків дає їм деяку перевагу перед литими моделями: при ударі колеса не тріскаються, а деформуються та легко піддаються ремонту. Диски приймають він частина навантаження, захищають від ушкодження елементи підвіски та інші деталі.
Штамповані диски хоч і поступаються литим моделям у технічності та красі, але також мають чимало колірних варіантів.
Литі диски
До 2010 року литі диски вважалися розкішшю, тому що технологія виробництва ґрунтувалася на складному процесі лиття.
Деталі легкосплавного диска створюються із кількох різновидів алюмінію з додаванням магнію. Така суміш підвищує міцність виробу, а завдяки температурі плавки 700 градусів метал здатний переносити різкі перепади температури. Болванка проходить ще 10 циклів нагрівання та охолодження при температурі 150-200 градусів для наступного загартування.
Завершує етап створення диска шліфування та покриття спеціальним захисним лаком. Болванку кріплять на виробничому стенді, а спеціальні фрези створюють форму з правильними динамічними показниками. Захисне покриття перешкоджає утворенню корозії та запобігає появі подряпин.
Шліфування литого диска
Виробництво литого диска не залишає відходів. Металева стружка, яка утворюється в результаті обточування, знову вирушає на переплавлення і входить до складу моделей інших партій. На відміну від штампованих дисків, модель не деформується при сильному ударі.
Порівняння литих та штампованих дисків
Кожен тип дисків має свої переваги та недоліки.
Плюси та мінуси штампованих дисків
Плюси
- Бюджетна ціна. Ціна штампованих моделей нижча у 2-3 рази. Для деяких водіїв цей критерій стає вирішальним при покупці.
- Легкість відновлення. Штамповані диски легше піддаються ремонту, оскільки сталь частіше гнеться, ніж тріскається. При ударі частина енергії поглинається диском, що захищає підвіску від пошкоджень.
- Вартість ремонту. Ціна ремонту деформованого сталевого диска також обійдеться дешевше на $200.
- Універсальні болти. Кріплення штампованих дисків взаємозамінні, тому що створюються з фіксованим розміром та формою.
Мінуси
- Зовнішній вигляд. У штампувань неширокий асортимент дизайну та кольорів. Встановлення декоративних ковпаків не вирішує проблему через їхню часту втрату на дорозі, а постійна заміна невигідна через вартість у $300-400.
- Іржа. Метал схильний до інтенсивної корозії, а спеціальна фарба не гарантує 100% захист. Термін служби сталевих дисків на 30% менший, ніж у литих.
- Вага та балансування. Сталь важчий алюмінієвого сплаву, і чим вище вага колеса, тим більше палива витрачається в дорозі. До того ж штамповані диски гірше піддаються балансуванню.
- Чи не пристосовані для великих швидкостей. На швидкості 80 км/год знижується здатність колеса тримати дорогу. Велика вага таких дисків негативно впливає на керованість автомобіля.
Плюси та мінуси литих дисків
Плюси
- Зовнішній вигляд. Різноманітність форм та естетичний дизайн литих дисків покращують зовнішній вигляд автомобіля.
- Вага та балансування. Литі диски на 20% легші, ніж сталеві, а отже, здатні краще економити паливо. Завдяки жорсткій структурі сплаву балансування таких дисків потрібне лише в окремих випадках.
- Тримають дорогу. Авто на литих дисках відрізняється підвищеною маневреністю. Колеса миттєво відповідають на зусилля керма та комфортно почуваються на швидкості 100+ км/год.
Мінуси
- Ремонтопридатність. Литі диски при пошкодженні мають властивість покриватися тріщинами або зовсім лопатися, і після ремонту можуть погіршитися їх параметри їзди.
- Ціна диска та вартість обслуговування. Окрім різниці в ціні, литі диски складніше обслуговувати. Встановлення покришок, балансування та інші послуги автомайстерні коштують приблизно в 1,5 рази дорожче, ніж для штампування.
- Вантажопідйомність. Алюмінієвий сплав погано переносить тривалі високі навантаження, що ускладнює встановлення литих коліс на вантажний та комерційний транспорт.
- Різні болти. На литих моделях використовуються лише «рідні» болти, що створює проблеми під час пошуку заміни.
Розбираємось із цінами
При аналізі цін на диски, зверніть увагу на ціновий сегмент та бренд. Серед литих моделей спостерігається широке розкидання цін. Це пов'язано з великою кількістю преміальних брендів на ринку, а також рядом особливостей (наприклад, наявністю хромування).
Ціна литих дисків стартує від $300 за набір для рядового китайського виробника Racing Wheels. Вартість преміальних моделей доходить до $8000 (наприклад, італійські литі диски OZ Racing).
Бюджетний варіант китайських штампованих дисків компанії Trebl вийде у мінімальну суму $250, а OFF-ROAD Wheels коштуватимуть уже від $500.
Вартість відновлення дисків залежить не тільки від типу, а й від розміру, але в середньому ціна ремонту литого диска в 2-3 рази вища за штампування.
До речі, купити усі типи дисків можливо наприклад за посиланням https://titanshina.ua/diski/replay/
Вартість установки та демонтажу також відрізняється залежно від діаметра та типу моделі. Обслуговування та ремонт литих коліс також перевищує вартість ремонту штампувань.
Що в результаті
Литі моделі – це ідеальний вибір для легкового транспорту у міських умовах. Вони легкі, естетичні, краще збалансовані та адаптовані до різних швидкісних режимів.
Штампування підійдуть для комплектації вантажних та комерційних авто, а також для заїздів пересіченою місцевістю.
|